Et portræt

Han er absolut ikke glad for at være i rampelyset. Han vil hellere holde sig til det, han ved mest om, sit arbejde. Vi bliver derfor enige om at tage en tur ud at se på nogle af de arbejdspladser, Tonny Madsen har her på  Sydfyn og i Odense.

– God morgen, har du ikke nogen gummistøvler at tage på? er det første han siger, da han henter mig om morgenen. – Der kan godt være lidt mudret.

Efter et skift til søndagsrøjser drager vi af.

Første stop bliver et af de firmaer, der klarer sig bedst i Tonny Madsens portefølje. Vi kører ad motorvejen mod Flintholm Grus og Sten ved havnen i Odense.

Rev sin egen skole ned
Tonny Madsen var ikke vild med skolen. For at sige det mildt. 

– Jeg hoppede ud af Nordre Skole efter 9. klasse. Jeg overrendte ikke stedet. Det var meget sjovere at tage over i morfars grusgrav.

Vi overhaler en af hans lastbiler, der også kører mod Odense. Lidt senere kommer der en modkørende.

– Ja, vi har travlt med at flytte materialer rundt. Det er blandt andet grus og sten fra Odense og bygge-  træ- og metalaffald fra blandt andet nedbrydningsarbejder. Nebrydningsarbejder er en stor del af TM’s arbejde.

Her må jeg selv lige indskyde, at Tonny Madsen har haft et privilegium, som ikke mange skoletrætte drenge har haft. Men nok har drømt om. TM fik nemlig til opgave at rive hele den gamle Nordre Skole ned.

Når jeg nævner det for ham, får jeg kun et skævt smil som svar.

Grusgravning på havbunden
På den store mudrede plads ved Flintholm Grus og Sten holder en lang række store lastbiler. En af dem får stabilgrus, en anden perlesten. Hvis du kender en gummiged, så prøv lige at gange med 10, så har du en af de store maskiner, der læsser lastbilerne. De kan have 10 tons i skovlen. Og ja, det var fint med de gummistøvler.

En af maskinerne får et eftersyn. Motorhjelmen er slået op og fylder næsten hele billedet. Sådan en Caterpillar 972M vejer lige ved 25 tons i sig selv.

På vej ned mod vandet passerer vi et sorteringanlæg, der mest af alt ligner en blæksprutte, der sender stabilgrus, perle- og nøddesten i hver sin kæmpebunke.

Al materiale hentes fra en slags grusgrave på havbunden. Områderne tildeles af staten. Kun bestemte arealer må udnyttes. Til det har man sandpumperen “Sandholm”. Den kommer ind med materialet  en gang i døgnet med op til 475 m3 i hver last.

I maskinrummet på “Sandholm” er der ud over hovedmotoren fire andre motorer med hver deres opgave. Ude over rælingen hænger pumpen hægtet sammen med en vandspuler med tryk nok til, at materialet på bunden kan suges op i skibets lastrum. Oppe på dækket er der en kørende kran med skovl, der kan nå 9 meter ind over land.

Vores tur fortsætter mod Ringe.

Storebæltsbroen gav et boost
Tonny Madsen voksede op i Svendborg, hvor faren var sejlende elektriker og moren klarede to job. Han har en storebror, en storesøster, plus en halvbror.

– Jeg kom ind i militæret, hvor jeg lærte en del af det, jeg ikke lærte i skolen, fortæller Tonny Madsen.

Efter militæret blev det et arbejde i egen vognmandsforretning på Linkenkærsvej, inden han som 24-årig flyttede til Pile Allé på Grasten.

Vognmandsforretningen flyttede til Skotlandsvej, og der blev udvidet med grusgrav på Brændeskovvej.

Der kom entreprenørarbejde og udlejning af maskiner til.

– Men det var arbejdet med Storebæltsbroen, der gav det store boost til firmaet. Vi købte så også nogle færgemoler. Det var 15.000 tons kampesten. Det tog 1 1/2 år at kører materialer til Kystdirektoratets sikringsprojekter ved Blåvand i Vestjylland, fortæller Tonny Madsen.

Arbejdet omkring Storebæltsbroen førte til nedbrydningsarbejder i Nyborg Havn.

Vi kører ind på pladsen i Ringe.

95% er genbrug
– Det startede som en oplagsplads for jern, i dag har vi samlet forskelligt nedbrydningsmateriale her, siger Tonny Madsen, mens vi går rundt og kigger på nedbrydningsbjergene. 

Et bjerg er malet træ, et andet umalet, og så er der bunker af metal, der bliver klippet i stykker med et stålnæb, der ville gøre Godzilla misundelig.

Vi går ind og kigger på den imponerende maskine, der knuser alt, hvad man kommer i den. Den 50 tons tunge maskine på larvefødder er ved at få udskiftet en slidt del. 

– Der er selvfølgelig et enormt slid på vores maskiner. Derfor har vi også et paratlager af de reservedele, vi ved skal udskiftes hyppigt, oplyser Tonny Madsen. Han understreger vigtigheden af at have gode, dygtige medarbejdere.

Vi støder ind i en bunke vinduer og gulvbrædder.

– Det kommer fra den nedbrudte Gambøtgård på Gambøtvej. Vi indtænker genbrug lige fra starten i vores projekter, understreger Tonny Madsen. – Der er 95% genbrug i en almindelig nedrivning. Men hvis der er spidstag, går vi ned på 80%.

– Det er ikke altid lige nemt at nedbryde en bygning. Nordre Skole var nem at nedbryde, der var masser af plads. Men en natklub som Bio Night Club, der er 8 m høj og står klods op ad jernbanen, kræver omtanke – og at man er lidt frygtløs.

Sekskanten
Nu er det ikke kun nedbrydning og genbrug TM beskæftiger sig med. Det var også TM der tog sekskanten ned på Rudkøbing havn. Det var Tonny Madsens samlever gennem 12 år, Britt Christensen, der havde kastet sine øjne på den gamle kiosk. De fik sat den i stand og udvidet med 2 1/2 meter hele vejen rundt, endda med støtte fra fonden Realdania. I dag er den en lille velholdt perle på havnen.

Tonny Madsen har et par ægteskaber bag sig. Fra det første har han ét barn og den andet to børn. Efter 25 år på Thurø bor han i dag på en gård ned mod Thurøbund sammen med Britt og 2 hunde.

– Jeg holder meget af Thurø. Hele Thurø. Jeg sætter stor pris på den ro, det gi’r efter en travl arbejdsdag, slutter Tonny Madsen.

Faktaboks

Tonny Madsen fylder 59 

her i september måned.

Ialt beskæftiger TM 

52 medarbejdere.

Tonny Madsen Holding ejer følgende selskaber 100%:

– Flintholm Sten og Grus Aps.

– Tonny Madsen A/S.

– Entreprenør J. Clausen Aps.

– TM Havn A/S.

– Lindø Aps.

– TM Shipping Aps.