Farver gør livet værd at leve. Farver er lig med velbefindende. Farver gør os glade. Farver er psykologi.

Jeg har tidligere skrevet om baggrunden for at den mørke nordiske blå har overtaget de mange vægge i vores hjem, som ellers har tilhørt de lyse grønne nuancer gennem en længere periode.

På samme måde som Corona’en fik os til at søge sikkerhed og stabiltet i den blå farve, er det også Corona’en, som ligger til grund for, hvordan de kommende farvetendenser ser ud. 

For at forstå hvad der kommer, må vi forstå hvor vi er. Historien har vist os et mønster, som fortæller, at der ofte kommer både en modreaktion og læring, som opgør med det aktuelle. Vi har i 2021 både Corona og bæredygtighed som omdrejningspunkt og udfordringer. 

Corona har begrænset vores sociale aktivteter, fået os til at “kigge indad” og søge “meningen med livet”. Samtidig sætter vi vores lid til, at videnskaben kan redde os. Derfor tager den kommende farvetrend udgangspunkt i science og mindfulness og bliver mere kromatiske (kulørte) og håbefulde. 

Når vi har styr på Corona’en skal der festes: vi vil deltage i sociale begivenheder, børnetallet vil stige, forbruget vil stige, beslutninger med større risici vil blive taget og der bliver mere knald på farverne – vi skal til festival.

Og apropos fest og farver er der tidligere lavet forsøg, hvor deltagerne blev bedt om at smage på en hvidvin i forskellige rum. Forsøgsdeltagerne smagte på vinen i henholdsvis et rødt og et hvidt rum – eller et grønt og et hvidt rum.

Forsøgspersonerne, som drak vinen i det røde rum, syntes, at den smagte sødere, end den gjorde i det hvide rum. Forsøgsdeltagerene, der smagte på vinen i det grønne rum, syntes, at den smagte mere syrligt.

God fornøjelse med malerrullen og
velbekomme